Geestelijke GezondheidsZorg: Databanken

Zoektips

Databanken hebben meestal als startscherm een algemene zoekbalk. Hierin kan je aangeven naar wat je wil zoeken bijv. auteur, titel, trefwoord e.d.

Advanced Search
In het geavanceerde zoekscherm kan je meerdere zoektermen met elkaar combineren. Dit biedt ook de mogelijkheid om vanaf een bepaalde periode te zoeken. Verder kan hier ook nog worden verfijnd afhankelijk van de aangeboden mogelijkheden (bijv. op onderwerp, tijdschrift e.d..)

Browsen
Door te browsen worden er meestal twee opties aangeboden, namelijk de optie subjects of de optie titles.

Subjects
Bij de optie subjects worden diverse onderwerpen aangeboden waaruit gekozen kan worden. Daarna volgt een overzicht met tijdschrifttitels in die branche.

Titles
In de optie titles wordt meestal een A tot Z lijst aangeboden met tijdschrifttitels uit diverse disciplines.

DSM-5-TR Online

DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. DSM-5-TR bevat handige hulpmiddelen:

• De verschillen tussen DSM-IV en DSM-5 uitgelicht
  • Differentiële diagnostiek met behulp van beslisbomen
  • Interviewschema’s om de gesprekstechniek te verbeteren
  • Casussen bij ieder domein
  • Oefenvragen om uzelf vertrouwd te maken met de inhoud van de DSM-5
  • Overzicht van alle ICD-9-CM-codes
  • Complete inhoud van de DSM-5: Studiegids, om nog makkelijker te leren werken met de DSM-5

Klik hier voor meer toelichting bij DSM-5 Online.
Klik hier om het boek DSM-5-TR te lenen bij Zuyd Bibliotheek.

PsychBit

Meetinstrumenten in de zorg

Deze website geeft een overzicht van meer dan 400 vragenlijsten (PROMs), observatie- en performancetesten voor gebruik in de zorg.

Sage Journals

Sage Journals is een databank met meer dan 900 tijdschriften met betrekking tot de GGZ, sociale wetenschap, technologie en gezondheidszorg.

ScienceDirect

ScienceDirect is een internationale multidisciplinaire databank met (meestal) full-text artikelen uit tijdschriften, handboeken of hoofdstukken uit een boek.

SpringerLink

SpringerLink is de Full Text-databank van de online collectie van Nederlandstalige vaktijdschriften en e-books van Bohn Stafleu van Loghum, gericht op de zorgprofessional.

Klik hier voor toelichting bij SpringerLink.

Wiley Online Library

De Wiley Online Library is een multidisciplinaire databank met meer dan 6 miljoen artikelen uit 1500 tijdschriften, 18 duizend online boeken en naslagwerken en protocollen.

Scripties / Afstudeerwerkstukken