Informatievaardigheden 2: APA-bronvermelding

Hoe moet je bronnenlijst eruit zien?

Bij het maken van bepaalde taken is het belangrijk dat je docent kan controleren welke bronnen je hebt gebruikt.
Het maken van een referentie volgens APA (de stijl waarin de bron beschreven moet zijn) is niet heel moeilijk. Het vergt wel enige oefening.

TIP: Neem een kijkje in de bronnenlijst van deze module, dan heb je al een voorbeeld.

► Bespaar jezelf tijd, moeite en frustratie. Noteer altijd de benodigde informatie over je bronnen, zodat je deze later altijd kunt terugvinden. Het is handig om een logboek bij te houden.

In dit tabblad zie je een aantal voorbeelden van bronvermeldingen volgens APA7,  zowel in de bronnenlijst als in de lopende tekst: boek, tijdschriftartikel, webpagina en video.

► Er zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar om juiste APA-referenties te genereren. Scroll voor uitleg naar beneden.

Boek onder redactie

In de bronnenlijst:

Ten Have, E. C. M., Gortworst, R., De Boer, C., & Willemse, J. (2021). De verpleegkundige als communicator: Leerboek communicatieve vaardigheden (7e druk). Bohn Stafleu van Loghum.

In de tekst:

Ten Have et al. (2021) raden verpleegkundigen aan goed en actief te luisteren. Daarmee is al een wereld gewonnen, niet alleen in tijd maar ook in de relatie met je patiënt.

Boek onder redactie:

Muris, J. W. M., Schols, J. M. G. A., Collet, J., & Janssen, D. J. A. (Reds.). (2022). Ouderengeneeskunde in de eerste lijn. Bohn Stafleu van Loghum.

Video (YouTube)

In de bronnenlijst:

EBP-academie. (2014, 23 sept.). Waarom evidence-based practice? [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 20 september 2023, van https://youtu.be/cne7jq4w1xI

In de tekst:

De basisprincipes van werken met evidence in de zorg worden erg helder uitgelegd in de filmpjes van de EBP-academie (2014).

(Digitaal) tijdschriftartikel

In de bronnenlijst:

Begemann, C., & Cuijpers, M. (2016). Levensvragen horen bij goede (ouderen) zorg. Geron, 18(2), 57-59.

LET OP: Titel tijdschrift én jaargang = cursief

In de tekst:

"Hoewel levensvragen natuurlijk ook de grote vragen des levens zijn, zijn het veelal gewone vragen uit het dagelijks leven" (Begemann & Cuijpers, 2016, p. 57).

(Digitale) richtlijn APA7

​Gebruik de 3e herziene editie van dit boekje. Hierin worden alle regels voor het refereren volgens APA7 helder uitgelegd. Elke hogeschool in Nederland werkt hiermee.

De APA-richtlijnen uitgelegd: Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs
De richtlijn is te leen in de bieb.

1. Download gratis het pdf.
  2. Handige ringband, met compacte uitleg op de achterflap, bestel via www.studystore.nl à €4,05.

Meer informatie via www.auteursrechten.nl/bronnen-vermelden

Webpagina (met/zonder dataum)

In de bronnenlijst:

Zuidema, S. U., & Smalbrugge, M. (2018). Probleemgedrag bij mensen met dementie. Verenso. Geraadpleegd op 3 mei 2023, van https://www.verenso.nl/kwaliteit/richtlijnen-en-praktijkvoering/richtlijnendatabase/probleemgedrag-bij-mensen-met-dementie

In de tekst:

'Goede zorg voor mensen met dementie begint met een gedeelde visie op zorg. Een breed gedeelde visie is dat zorg voor mensen met dementie persoonsgericht dient te zijn. Persoonsgerichte zorg is gericht op de kwaliteit van leven, op het bevorderen van het welbevinden en op optimaal functioneren in het dagelijks leven' (Zuidema & Smalbrugge, 2018).

In de bronnenlijst:

Considerati. (z.d.). 5 privacy tips voor de inzet van apps in de zorg. Geraadpleegd op 7 oktober 2022, van https://www.considerati.com/nl/kennisbank/5-privacy-tips-voor-de-inzet-van-apps-in-de-zorg.html

TIP: z.d. = Zonder datum.

Kennisclips: Hoe verwijs je naar literatuur volgens APA

Project APA7. (2021, 21 sept.). Waarvoor gebruik je de APA-richtlijnen? Een introductie gebaseerd op APA 7e editie. [Video]. YouTube.

Bekijk de overige clips over de verschillen tussen APA 6 en 7, citeren en parafraseren en de bronnenlijst.

Handige APA-hulpmiddelen

In Word  kun je
eenvoudig via het tabblad "Verwijzingen
(citaat invoegen)" zelf je geraadpleegde bronnen invoeren en beschrijven
volgens de APA-stijl.

Scribbr is een (gratis) webdienst. Je kunt een account aanmaken en literatuurlijsten (her)gebruiken. Met de Scribbr APA Generator maak je eenvoudig de bronvermelding in de APA-stijl.

Mendeley is een (gratis) webdienst voor het opslaan, beheren
en delen van referenties zoals wetenschappelijke artikelen,
boeken en zelfs websites. Ook is het via Mendeley mogelijk om markeringen en opmerkingen in of bij je bronnen te plaatsen.

EndNote is software waarmee je (via Zuyd Bibliotheek) een persoonlijke databank bouwt met beschrijvingen
van bronnen, zoals een boek of een tijdschriftartikel.
Je kunt je Library tijdens je hele opleiding blijven (her)gebruiken.

► Koppel EndNote met Word om tijdens het schrijven
eenvoudig literatuurverwijzingen en bronnenlijsten
in je
tekst op te nemen
In de LibGuide EndNote staat uitgebreid alle info.