PubMed: Stap 3 - MeSH-termen

Overzicht van de diverse (zoek)mogelijkheden van medische databank PubMed.

Stap 2 - Verzamelen van MeSH-termen

Na het formuleren en ontleden van je onderzoeksvraag ga je per PICO-element zoeken. Je begint met het opzoeken van passende MeSH-termen via de MeSH Database bij het eerste PICO-element, de P (of je eerste bouwsteen als je geen PICO hebt).

Wat is MeSH?

MeSH = Medical Subject Heading
MeSH-termen zijn gestandaardiseerde trefwoorden die op te zoeken zijn in de MeSH Database. Deze trefwoorden worden aan de meeste artikelen in PubMed toegekend en zeggen iets over de inhoud van het artikel.

Overzicht van alle MeSH-categorieën.

undefined

MeSH Database

Als je zoekt in de MeSH Database krijg je een lijst met MeSH-termen waarin jouw zoekwoord voorkomt in de term zelf of in de omschrijving. Door een MeSH-term aan te klikken krijg je extra informatie:

1. Omschrijving van de MeSH-term. Bekijk deze goed, gaat dit echt over jouw onderwerp?
2. Subheadings: extra opties om een MeSH-term te specificeren. Spaarzaam gebruiken!
3. Entry terms: vergelijkbare termen (synoniemen). Handige bron voor de vrije zoektermen.
​4. See also: inhoudelijk verwante termen. Handige bron voor een 2e en/of 3e MeSH-term.
5. Boomstructuur: geeft de hiërarchie weer tussen de MeSH-termen. Een MeSH-term kan
    onder meerdere categorieën vallen. Soms is het nuttig om een term hoger (breder) of lager
    (specifieker) te bekijken. Misschien past deze beter bij je zoekvraag.
6. Exploderen: standaard zoekt PubMed óók op alle termen die onder een MeSH-term
    vallen (de specifiekere termen). Je kunt dit uitzetten door dit aan te vinken.
7. Search Builder: hierin zet je de MeSH-term(en) waarmee je wilt gaan zoeken.

Alleen zoeken met MeSH?

Alleen MeSH-termen gebruiken in je zoek​strategie heeft een paar nadelen:

De meest recente artikelen zullen in je zoekresultaat ontbreken. Het duurt 4 tot 6 maanden voordat
   er aan een nieuw artikel MeSH-termen zijn toegekend.
Soms is er geen goede MeSH-term te vinden voor je onderwerp.
De MeSH Database wordt elk jaar geupdate, waarbij MeSH-termen worden toegevoegd en
   verwijderd. Aan artikelen die al voorzien zijn van MeSH-termen wordt niet automatisch de nieuwe
   MeSH-term toegevoegd. Deze artikelen zul je dus bij het zoeken met de nieuwe MeSH-term niet
   vinden.

Daarom moet je de zoekstrategie aanvullen met vrije zoektermen.
Meer hierover bij het tabblad 'Stap 3 - Vrije zoektermen'.

Hoe zoek je met MeSH?

MeSH-term gevonden?
Klik op 'Add to Search Builder' om toe te voegen aan de zoekbox.

Nog een MeSH-term toevoegen?
Zoek de term op via de zoekbalk.
   (de MeSH-term die al in de zoekbox staat wordt vastgehouden)
Zet de combinatie-optie op OR.
Klik op 'Add to Search Builder' om toe te voegen.