INVERT, NAZ & SpringerLink Zorgprofessional: INVERT

In deze LibGuide vind je informatie over deze Nederlandstalige verpleegkundige databanken.

INVERT: welke bronnen bevat de databank

Via INVERT kun je bibliografische informatie (zoals Titel, Auteur, Tijdschrift ...) vinden van alle artikelen die in Nederlandse verpleegkundige tijdschriften zijn gepubliceerd. Zoeken via deze databank kan nuttig zijn om te verkennen wat er over een bepaald onderwerp is geschreven. Vervolgens kun je verder zoeken naar de full text-bestanden, bijvoorbeeld via DiZ, Google Scholar of onze catalogus.

Klik hier om naar INVERT te gaan.

Video-instructie: zoeken in INVERT

Deze video is enigszins verouderd, INVERT heeft een andere interface. Zoeken kan nog op dezelfde wijze.

INVERT gebruiken

Gebruik je de functie 'Eenvoudig zoeken', dan combineert INVERT je zoektermen met 'en'. De zoekmachine zoekt nu naar resultaten waarin al jouw zoektermen voorkomen. Wil je dat het resultaat (bijvoorbeeld) zoekterm hoge bloeddruk of hypertensie bevat? En juist niet ouderen of bejaarden? Ga dan naar 'Geavanceerd zoeken' en selecteer 'of' of 'niet'. Ook kun je selecteren welke velden je wilt doorzoeken: titel, auteur, tijdschrift, jaar, etc.

Gebruik ik bestaande zoektermen?

Je kunt alle zoektermen gebruiken die in je opkomen. Zoektermen die je zelf verzint, noemen we vrije zoektermen. Soms kent INVERT deze vrije zoektermen niet. Gebruik dan de trefwoordenindex: de referenties in INVERT zijn namelijk aan deze trefwoorden gekoppeld. Klik op titelwoord en je ziet een menu openen: scroll naar beneden en kies trefwoord. Nu verschijnt de knop index. Druk hierop: je krijgt een volledig overzicht te zien van de trefwoorden die in de databank bekend zijn.

► Tip: Je kunt ook ChatGPT vragen om meer trefwoorden te formuleren. Beoordeel deze kritisch!
► Zie ook de ChatGPT-module van Zuyd Bibliotheek.

Zoekresultaten

Je zoekresultaten bestaan uit beschrijvingen van artikelen in vaktijdschriften. Die zien zo uit als hieronder. Deze omschrijvingen bevatten alle informatie die je nodig hebt om verder te zoeken naar het full text-bestand. Ook weet je voldoende om een APA-verwijzing op te stellen. INVERT beschikt helaas niet over een automatische citeerknop.

Welke verpleegkundige vaktijdschriften worden doorzocht in INVERT?

In dit overzicht staat tussen haakjes per titel aangegeven of je via Zuyd toegang hebt.

Artikelen in fulltext vinden

Steeds vaker linkt INVERT door naar de full text-artikelen. Vaak hoef je maar op die link te klikken om het artikel te kunnen lezen. Soms beland je dan op een website waarop je moet inloggen en kom je niet verder. Gebruik daarom altijd de Lean Library Tool.

Verder nog twee opties om toch aan het artikel te kunnen raadplegen:

1: Doorzoek de catalogus

Check via INVERT in welk tijdschrift het artikel oorspronkelijk is gepubliceerd. Bij de eerste bron het voorbeeld (links in het scherm) is dat Magazine kinderverpleegkunde (Vol. 27, nr. 1). Zoek in de catalogus of Zuyd op dit tijdschrift is geabonneerd.

Dat is het geval: het tijdschrift is in de bibliotheek aanwezig. Je vindt de tijdschriften in de tijdschriftenrekken op de benedenverdieping (het archief).

2: Doorzoek DiZ / Google Scholar

Als je ook met deze optie niet verder komt, kun je DiZ of Google Scholar proberen. Zoek bijvoorbeeld op de titel van het artikel.

Heb je de melding Full Text@Zuyd al ingesteld in Google Scholar? (Voor uitleg: klik hier)