INVERT, NAZ & SpringerLink Zorgprofessional: SpringerLink

In deze LibGuide vind je informatie over deze Nederlandstalige verpleegkundige databanken.

SpringerLink Zorgprofessional

SpringerLink is een internationale en interdisciplinaire databank op het gebied van o.a. (paramedische) zorg, rechten en techniek. Naast een heleboel Engelstalige bronnen geeft SpringerLink toegang tot Nederlandstalige e-books, tijdschriften (zoals Nursing, TVZ en Zorg + Welzijn), artikelen en hoofdstukken. Dit komt uit de collectie van uitgever Bohn Stafleu van Loghum.

Benader de databank via de link SpringerLink Zorgprofessional om direct te kiezen voor een van de collecties (bv. Ggz of Ziekenhuis)

Eenvoudig zoeken

Gebruik deze zoekbalk om eenvoudig te zoeken. Maak je gebruik van meerdere zoektermen, dan worden die standaard gecombineerd met AND. Door operatoren te gebruiken kun je zoektermen op een andere manier combineren.

AND

Allebei je zoektermen komen voor in het zoekresultaat.

OR

Ten minste één van de zoektermen komt voor in het zoekresultaat.

NOT

De zoekterm achter NOT komt niet terug in het zoekresultaat.
Let op: Bij bepaalde woorden wordt deze strategie niet aanbevolen. Bv.: Parkinson is naast een ziekte namelijk ook een veelvoorkomende achternaam.

NEAR Het zoekwoord dat vóór NEAR staat, bevindt zich in het zoekresultaat op hooguit tien woorden afstand van het woord achter NEAR.
ONEAR De zoekwoorden links en rechts van ONEAR komen in de buurt van elkaar (hooguit tien woorden afstand) en in dezelfde volgorde voor in de tekst.
Tip: Je kunt specificeren wat de maximaal wenselijke afstand is tussen twee zoektermen.
→ Zoek op: operatie NEAR/6 complicaties

Maak ook eens gebruik van aanhalingstekens of wildcards.

"..." Als je wil zoeken op een zin of meerdere woorden die bij elkaar horen. Je zoekt op een exacte woordcombinatie, zoals: "low molecular weight heparin"
* De *-wildcard staat voor elk willekeurig aantal letters. Zo zorg je met zorg* op o.a.: zorgzorgsysteemzorginstellingzorginnovatie etc.
? Deze wildcard vervangt één letter. Bv.: Met blo?d zoek je op bloedbloodblond ...

Je kunt je zoekresultaat verder verfijnen door de filters te gebruiken (datum, (sub)discipline, taal, ...).

Geavanceerd zoeken

Gebruik het tandwiel om geavanceerd zoeken te openen. Er verschijnt nu een zoekscherm waarin de functies AND, OR, NOT etc. zijn ingebouwd:

with all of the words = AND
with the exact phrase = "..."
with at least one of the words = OR
without the words = NOT
where the title contains Bij verschillende databanken is dit: [ti]
where the author / editor is Bij verschillende databanken is dit: [au] / [ed]

SpringerLink bevat bronnen waartoe je geen toegang hebt via Zuyd. Deze kun je wel of niet meenemen in je zoekopdracht.

Ben je in een Preview-Only-bron geïnteresseerd? Zoek in de Zuyd Catalogus of er in de bibliotheek een fysiek exemplaar van het boek of tijdschrift aanwezig is. Is dat niet het geval? Vraag jouw informatieprofessional om hulp.

Video-instructie: zoeken in SpringerLink