ICT: Home

Over deze LibGuide

In deze LibGuide staat een overzicht van diverse informatiebronnen die relevant zijn voor de opleiding ICT. De meeste bronnen zijn openbaar toegankelijk. Databanken waar Zuyd een licentie op heeft kunnen enkel benaderd worden door studenten van Zuyd (zodra ze met hun Zuyd account zijn aangemeld).

Met hulpvragen n.a.v. jouw opdracht of onderzoek kun je terecht bij de informatieprofessionals van Zuyd Bibliotheek Nieuw Eyckholt.

Doorzoek informatiebronnen Zuyd (DiZ)

ChatGPT en literatuuronderzoek

De afgelopen tijd is ChatGPT enorm populair geworden. Ook in het onderwijs. Dit vraagt om een kritische houding, bijvoorbeeld rondom privacy, auteursrecht en intellectueel eigendom.

► De online module ChatGPT en literatuuronderzoek is door Zuyd Bibliotheek ontwikkeld om tegemoet te komen aan de huidige vraag naar handvatten voor het gebruik van AI tijdens het onderzoek.
Klik hier om de ChatGPT-module te volgen.
► Bekijk ook het tabblad AI en literatuuronderzoek

Doorzoek informatiebronnen Zuyd (DiZ)

DiZ is de Zuyd Bibliotheek zoekmachine
waarmee je via één zoekbalk zowel de
bibliotheekcatalogus als een groot aantal
elektronische bestanden kunt doorzoeken.
Deze staat prominent (in het blauw) op de
homepagina van de bibliotheeksite: ​
bibliotheek.zuyd.nl

Met het Geavanceerd zoeken in de DiZ kan je gestructureerd, dus ook gerichter gaan zoeken. Je kan hiervoor de diverse filters aan de linkerkant van die pagina gebruiken.

DiZ - Zoeken in publicaties

Tijdschrift PCM stopt ermee

Inflatie doet het maandblad PCM de das om. Techliefhebbers moeten het voortaan stellen zonder een van de oudste tijdschriften in zijn soort.

Uiteraard blijven oude nummers van PCM beschikbaar bij Zuyd Bibliotheek.

In onze collectie

Titel: De informatieprofessional 3.0
  Auteur: E. de Vries, R. Maes
  Jaar: 2014
  Plaatsingscode: 520.3 Info

Voor wie invloed wil uitoefenen, is vakinhoudelijke kennis alleen niet genoeg. Het succesvol onder de aandacht brengen van ICT-vraagstukken vergt specifieke ‘strategische’ vaardigheden. Deze zijn nodig om proactief te acteren in communicatie- en besluitvormingsprocessen. Dit boek laat zien hoe u overtuigender vraagstukken onder de aandacht van het management kunt brengen. Daarbij richt het zich specifiek op organisatieontwikkelingsvraagstukken op het gebied van informatievoorziening.

Titel: Kwantitatieve toepassingen in de
  bedrijfskunde
  Auteur: A.Buijs,
  Jaar: 2006
  Plaatsingscode: 340.6 Buijs

​Kwantitatieve toepassingen in de bedrijfskunde biedt een brede waaier aan kwantitatieve methoden die ondersteunend kunnen zijn bij beslissingsvraagstukken in organisaties. Het boek is bestemd voor studenten in het wetenschappelijk onderwijs en de bovenbouw van het hoger beroepsonderwijs, met name voor studierichtingen als Bedrijfskunde, Informatica en Toegepaste wiskunde.

Lean Library Access

Direct toegang tot fulltext artikelen en publicaties, ook in Scholar.

Lean Library Access is een extensie voor je webbrowser. Deze kijkt mee bij je zoekopdrachten. Als je een artikel tegenkomt waar de bibliotheek een abonnement op heeft, kun je direct inloggen via Zuyd. Nu krijg je het volledige artikel te zien.

Download op onze website.