Zoektools: DiZ - dé Zuyd Bibliotheek zoekmachine

Doorzoek informatiebronnen Zuyd (DiZ)

Over DiZ

DiZ is de Zuyd Bibliotheek zoekmachine waarmee je via één zoekbalk zowel de bibliotheekcatalogus als een groot aantal databanken kunt doorzoeken. DiZ is een afkorting voor Doorzoek informatiebronnen Zuyd.
De zoekmachine DiZ vind je op de website van de bibliotheek.

Waarom DiZ gebruiken als er Google is?
Veel wetenschappelijke informatie zit in databanken waar Google geen toegang toe heeft. De reden hiervoor is meestal dat voor deze informatie betaald moet worden. Zuyd Bibliotheek sluit licenties met uitgevers af en regelt zo de toegang voor studenten en medewerkers van Zuyd. Anders dan Google kan DiZ exclusief in de Zuyd Informatiebronnen zoeken en direct doorlinken naar de full-text van bronnen. Dit geldt voornamelijk voor Engelstalige bronnen, Nederlandstalige tijdschriftartikelen worden nog niet op grote schaal digitaal beschikbaar gesteld in DiZ.

Let op:
Het is belangrijk te weten dat niet alle databanken die Zuyd Bibliotheek aanbiedt door DiZ worden doorzocht: (nog) niet alle uitgeverijen laten hun tijdschriften, boeken of databanken indexeren.
Kijk voor een volledig overzicht van alle databanken in de A-Z Databases. In dit overzicht kun je zien welke databanken je met DiZ kunt doorzoeken.

Geavanceerd zoeken in DiZ

Voor een uitgebreid literatuuronderzoek raden we je aan gebruik te maken van het geavanceerde zoekscherm. Op dit scherm kun je meerdere zoektermen combineren met booleaanse operatoren (AND, OR, NOT) en per zoekterm aangeven in welk veld je wilt zoeken, bijvoorbeeld titel, auteur of trefwoord. Enkele aanvullende zoekopties toegelicht:

• Zoekmodi
    booleaans/zin - er staan niet meer dan 5 andere woorden tussen de zoektermen en geeft een
    beperkter resultaat dan 'al mijn zoektermen zoeken'
  • Verwante woorden toepassen
    breid de zoekresultaten uit door ook te zoeken op synoniemen en meervoudsvormen van de ingevoerde zoektermen
  • Full text toegang
    vind alleen resultaten die full text toegankelijk zijn binnen de Zuyd-collectie
  • Peer-reviewed
    beperk de zoekresultaten tot alleen artikelen uit peer-reviewed tijdschriften
  • Alleen catalogus
    vind alleen publicaties uit de bibliotheekcatalogus

Blijf naast DiZ ook gebruik maken van afzonderlijke (vakspecifieke) databanken: deze bieden vaak extra zoekopties. Bovendien wordt een aantal vakspecifieke databanken (bijv. Kluwer Navigator, Company Info, PubMed) niet doorzocht met DiZ.
Bekijk hier welke bronnen worden doorzocht met DiZ.

Zoektechnieken
Zoek je met samengestelde zoektermen? Dan kun je gebruik maken van:

• Dubbele aanhalingstekens ("")
    Zoekt de exacte woordcombinatie, bijvoorbeeld: "electronic devices"
  • Booleaans/zin
    Aan te vinken op het geavanceerde zoekscherm, zie hierboven bij zoekmodi.

Heeft een zoekterm verschillende schrijfwijzen of diverse mogelijke uitgangen? Gebruik dan wildcards:

• Vraagteken (?)
    Vervangt exact één letter en kan niet achter een zoekterm geplaatst worden.
    bijvoorbeeld: organi?ation (zoekt organisation en organization)
  • Hekje (#)
    Vervangt geen of één letter en kan achter een zoekterm geplaatst worden mits er meer dan twee letters aan vooraf gaan.
    bijvoorbeeld: colo#r (zoekt color en colour)
  • Asterisk (*)
    Vervangt één of meerdere letters aan het eind van een zoekterm.
    bijvoorbeeld: comput* (zoekt computer, computers, computing)

Doorzoek e-journals met de DiZ Publication Finder

Kennisclips over DiZ (afspeellijst)

Orden je onderzoek met DiZ - My Discovery

Maak een persoonlijk account om je zoekervaring te personaliseren.
In de onderstaande kennisclip kun je zien hoe je dit moet doen.

Bewaar je zoekresultaten in mappen die je naar eigen inzicht kunt aanmaken en benoemen.
In de onderstaande kennisclip kun je zien hoe je dit moet doen.

En je kunt nog meer personaliseren in DiZ, bijvoorbeeld:

• opslaan van zoekacties via de zoekgeschiedenis
  • instellen van een alert op een opgeslagen zoekactie
  • delen van opgeslagen zoekresultaten met iemand die ook een persoonlijk account heeft in DiZ

Thuistoegang en DiZ

Werk je thuis of elders buiten het Zuyd netwerk dan is het moeilijker om toegang te krijgen tot bepaalde informatie. Zuyd Bibliotheek gebruikt de proxy server EZ-proxy om studenten en medewerkers van Zuyd die thuis of via andere externe internetverbindingen willen werken, toegang te verlenen tot digitale informatie die enkel via een Zuyd IP-adres bereikbaar is.

Gebruik de DiZ Thuistoegang link en log in met je Zuyd Account.
Lees meer over thuistoegang.

Voor de duidelijkheid: werk je in de hogeschool op een Zuyd computer dan hoef je niet in te loggen en heb je niks te maken met EZproxy.