Verpleegkunde (Technische Leerroute): DiZ

Stappen literatuuronderzoek

Doorzoek informatiebronnen Zuyd (DiZ)

DiZ is de zoekmachine van Zuyd Bibliotheek. Via één zoekbalk doorzoek je hiermee de catalogus én tegelijkertijd ook een groot aantal digitale bestanden/databanken. Door gebruik te maken van deze zoekmachine doorzoek je kwalitatief betrouwbare bronnen. Dit is een groot verschil met Google.

Met het Geavanceerd zoeken in DiZ kun je gestructureerd en gerichter gaan zoeken. Maak hiervoor gebruik van verschillende zoekvelden. Ook kun je diverse filters toepassen.
Met de stapelmethode (via de zoekgeschiedenis) kan je ook hier met je PICO-vraag aan de slag.

Stap 1 zoektermen/synoniemen/vertalingen uit de P en zoek met OR
Stap 2 zoektermen/synoniemen/vertalingen uit de I en zoek met OR
Stap 3 zoektermen/synoniemen/vertalingen uit de C en zoek met OR
Stap 4 zoektermen/synoniemen/vertalingen uit de O en zoek met OR
Stap 5 combineer via de zoekgeschiedenis deze sets met AND

DiZ: Zoekmachine Zuyd Bibliotheek

Via DiZ doorzoek je meer dan 50 databanken in één keer. Handig en efficiënt!

Doorzoek een digitaal tijdschrift

Via de Publicatie Finder kun je binnen één discipline zoeken naar e-tijdschriften. Vervolgens kun je om een zoekactie uitvoeren binnen die specifieke tijdschrifttitel.

Referentie uit DiZ exporteren naar EndNote

Verwijzingen naar een bron kun je automatisch exporteren naar EndNote.

Nadat je op een titel klikt, vind je rechts in het scherm hulpmiddelen. Daaronder staat een knop Exporteren.

► EndNote staat automatisch aangevinkt. Sla de referentie op. (Open het bestand dat nu wordt gedownload. Vaak gebeurt dit automatisch.)