Geestelijke GezondheidsZorg: Google Scholar

Kennisclip Google Scholar

Google Scholar Search

Google Wetenschap biedt een eenvoudige manier om vanuit één zoekvak te zoeken naar wetenschappelijke literatuur: tijdschriftartikels, proefschriften, verwijzingen naar boeken, rapporten etc.
Deze bronnen worden verkregen via academische uitgeverijen, professionele organisaties, universiteiten en andere wetenschappelijke organisaties en instellingen.

Extra tools: bronvermelding APA + fulltext via Zuyd

Klik op de drie streepjes om je instellingen aan te passen.
Via het aanpassen van de instellingen, kan je ervoor zorgen dat je gevonden bronnen in een bepaalde citeerstijl (bijv. APA) kan kopiëren of exporteren naar Endnote.
Vervolgens kan je Scholar zo instellen dat je in je zoekresultaten kan zien wanneer je fulltext toegang hebt tot een bron, via de abonnementen van Zuyd.

Zie uitleg in de boxen hiernaast.

Raadpleeg je liever een korte handleiding?

Google Scholar geavanceerd

Klik op de drie streepjes. Vervolgens kan je kiezen voor geavanceerd zoeken.

Middels dit scherm kan je op boleaanse wijze zoeken (zie de tips bij Google geavanceerd).
Nieuwe zoekvelden zijn:

• geschreven door: een kennisexpert kan een uitstekende zoekterm zijn
  • gepubliceerd in: met deze zoekbalk zoek je specifiek in één vakblad

Fulltext via Zuyd

Je kan Google Scholar zo instellen dat je in de zoekresultaten kan zien wanneer je fulltext toegang hebt tot een bron, via de abonnementen van Zuyd. Ga hiervoor naar instellingen en klik op "bibliotheeklinks".

Klik op bibliotheeklinks en typ zuyd in de zoekbalk. Klik op zoeken. Vink Zuyd hogeschool aan.
Sla deze instelling op!

Indien een artikel full-tekst beschikbaar is in een van onze databanken, zie je dit weergegeven in de rechterzijde bij de zoekresultaten: FullText@Zuyd.
Via de link wordt je doorgeleid naar de bron. In de thuissituatie moet je inloggen met je Zuydaccount.

Bronvermelding uit Scholar

Klik op instellingen, vervolgens Bibliografiebeheer, klik op “links voor import” en kies Endnote.

Onder elke bron staat nu een extra regel “importeren in Endnote”. Door hierop te klikken exporteer je de referentie van dit artikel naar Endnote.
Klik je op de aanhalingstekens "", dan kun je eenvoudig de bronvermelding in APA-stijl kopiëren.

LET OP: referenties moet je ALTIJD controleren, ook Google Scholar is foutgevoelig.