Built Environment: Bronvermelding / APA

Bronvermelding is een manier om bronnen in je werkstuk te vermelden, ter onderbouwing van de aangedragen informatie. Bronvermelding kan bestaan uit verwijzingen naar relevante betrouwbare bronnen of een bibliografie, literatuurlijst of een ander overzicht van geraadpleegde bronnen.

APA7 versus APA 6th

Wat is het verschil met de 2e editie uit 2018?

Er zijn ongeveer 20 herziene en nieuwe APA-richtlijnen (APA7) met betrekking tot bronvermelding.
Klik hier voor de 10 belangrijkste verschillen.

Wat gebeurt er met de huidige tweede editie?

In het onderwijs zullen heel wat studenten, die ooit met de 2de editie zijn gestart, deze blijven handhaven. Het PDF blijft beschikbaar.

In de Moodle omgevingen zullen bronnenlijsten geleidelijk worden aangepast. Ook in de diverse LibGuides is nog werk aan de winkel, deze klus wordt nu opgepakt in het bibliotheekteam.

Hoe weet je of je de APA richtlijnen juist hebt toegepast?

Hogeschool Arnhem en Nijmegen hebben een LibGuide ontwikkeld met 2 checklisten. Die mag je vrij gebruiken.

Er bestaat geen officiële controlelijst. Als hulpmiddel is in samenspraak met enkele docenten een checklist opgesteld die iedereen kan hanteren bij het controleren op het juist toepassen van de APA-richtlijnen. De checklist is een pdf-bestand van twee pagina’s en bestaat uit 29 punten, verdeeld in vier onderdelen:

• Algemeen
  • Bronvermelding in de tekst
  • Bronvermelding in de bronnenlijst
  • Juiste vermelding

De checklist is omgezet naar een Excelbestand waarbij de beoordelaar kan aangeven of aan de richtlijnen is voldaan. Op verzoek is van de checklist met 29 punten een verkorte versie gemaakt met de 10 belangrijkste punten.

Zie LibGuide HAN

EndNote Basic

EndNote Basic is software (gratis via Zuyd) waarmee je een persoonlijke databank bouwt met beschrijvingen van bronnen, zoals een boek of een tijdschriftartikel.
Door de koppeling van EndNote Basic met Word kun je tijdens het schrijven literatuurverwijzingen en bronnenlijsten in je tekst opnemen.
Voor meer informatie over Endnote Basic: Klik hier

Scribbr

Met de SCRiBBR APA Generator kun je eenvoudig de bronvermelding in de APA-stijl maken. Kies de taal van je scriptie, selecteer het type bron, vul de invoervelden in en genereer de bron precies volgens de officiële APA-stijl.

Overige hulpmiddelen (gratis) via internet.