Zoeken en vinden: Hoe zoek je een boek

Onderdeel van de Portal Informatievaardigheden

Boeken

​Zuyd Bibliotheek heeft een grote collectie boeken. Deze collectie bestaat uit zowel gedrukte als elektronische boeken (e-books).

Wil je weten of een bepaald boek in de Zuyd collectie aanwezig is en waar het te vinden is óf zoek je een boek over een bepaald onderwerp, dan kun je gebruik maken van zoekmachine DiZ en/of de Zuyd catalogus. Hiermee kun je de hele boekencollectie doorzoeken. Langs de rekken lopen zoeken heeft niet veel zin: het zijn tè veel boeken en ze staan ook nog eens verspreid over de verschillende Zuyd locaties.

Boeken zoeken met DiZ

Met de zoekmachine DiZ kun je in één zoekactie het gedrukte én digitale boekenbezit van Zuyd Bibliotheek doorzoeken.

Naar de pagina over DiZ>>​

Boeken zoeken met de bibliotheekcatalogus

De bibliotheekcatalogus gebruik je om uitsluitend de collectie gedrukte boeken, tijdschriften, bladmuziek e.d. van Zuyd Bibliotheek te doorzoeken.

Alleen van boektitels waarvan naast de gedrukte ook de digitale versie via Zuyd Bibliotheek beschikbaar is, vind je in de catalogus een link naar de full text digitale versie.

Voor het zoeken naar overige digitale titels gebruik je DiZ.

Naar de pagina over de catalogus >>

E-books in databanken

Met DiZ kun je zoeken naar e-books die via Zuyd bibliotheek full text beschikbaar zijn. Echter, je vindt hier niet alle full text beschikbare e-books: diverse databanken waar Zuyd Bibliotheek een licentie voor heeft bieden toegang tot full text e-books. Daar niet alle databanken  met DiZ doorzocht kunnen worden, zul je sommige databanken zelf moeten doorzoeken.

De lijst A-Z databases biedt een compleet overzicht van alle databanken. Je kunt hier zien welke databanken wèl en welke nìet doorzocht kunnen worden met DiZ. Je vindt deze lijst door de optie 'Databanken' op de bibliotheeksite te selecteren.

Naar de pagina over de A-Z lijst >>

Google Books

Met Google Books kun je zoeken naar boeken op woorden uit de titel, maar ook op woorden uit de volledige tekst van (digitale)boeken. Van de meeste boeken is de inhoudsopgave beschikbaar. Soms zijn ook enkele hoofdstukken full text beschikbaar. Op deze manier kun je beoordelen of een boek geschikt is voor jouw onderzoek.

Meer informatie over Google Boeken >>

Boeken niet beschikbaar via Zuyd Bibliotheek

Een boek dat niet bij Zuyd Bibliotheek beschikbaar is, kan voor je worden opgevraagd bij een externe bibliotheek via Interbibliothecair leenverkeer (IBL). Aan deze dienstverlening zijn echter wel kosten verbonden die vooraf betaald moeten worden. Indien de aanvraag niet gehonoreerd kan worden krijg je je geld uiteraard retour

Je kunt je aanvraag indienen aan de balie of online via dit IBL formulier

Binnen Zuyd heb je ook de mogelijkheid om aan de balie van de bibliotheek op jouw locatie boeken van andere Zuyd locaties op te vragen, die worden dan naar jouw locatie verstuurd waar je ze kunt ophalen. Deze service is gratis.

Meer informatie over IBL >>