Zoeken en vinden: Hoe zoek je een artikel

Onderdeel van de Portal Informatievaardigheden

Artikelen uit (wetenschappelijke) tijdschriften

Zuyd Bibliotheek heeft abonnementen op gedrukte tijdschriften en biedt daarnaast toegang tot vele e-journals, online beschikbaar voor studenten en docenten via de  website.

Er zijn verschillende manieren om artikelen te vinden.

Artikelen zoeken met DiZ

Met de zoekmachine DiZ kun je via één zoekbalk zowel de bibliotheekcatalogus als een groot aantal databanken doorzoeken naar (vaak full text) artikelen. Dit geldt voornamelijk voor Engelstalige bronnen, Nederlandstalige tijdschriftartikelen worden nog niet op grote schaal digitaal beschikbaar gesteld in DiZ.

Waarom DiZ gebruiken naast Google Scholar/Google? Veel van deze artikelen zijn niet toegankelijk (en dus niet volledig te lezen) via Google of Google Scholar omdat hiervoor betaald moet worden. Zuyd Bibliotheek betaalt licenties voor deze informatie en zo krijgen docenten en studenten via DiZ wèl full text toegang tot de artikelen.

Via 'Thuistoegang DiZ' (of via 'E-journals | E-books' op de bibliotheeksite) vind je verder nog de optie Publicaties waarmee je kunt zoeken in alle wetenschappelijke digitale tijdschriften waar Zuyd Bibliotheek een licentie op heeft. Ook hier betreft het voornamelijk Engelstalige tijdschriften.

Naar de pagina over DiZ>>

Artikelen zoeken in LibGuide per vakgebied/opleiding

Ben je op zoek naar artikelen op je vakgebied dan vind je in de LibGuide van jouw opleiding een overzicht van de meest relevante informatiebronnen voor de betreffende opleiding, waaronder (vak)tijdschriften en databanken. Met deze informatie en uitleg kun je gericht zoeken naar artikelen, waarvan een groot deel full text toegankelijk is.

In het overzicht van LibGuides per vakgebied vind je de LibGuide van jouw opleiding.

Artikelen zoeken in Databanken

Omdat niet alle databanken worden doorzocht door DiZ is het belangrijk om ook individuele databanken te doorzoeken. In sommige gevallen kan het zelfs effectiever zijn om de geavanceerde zoekopties van een databank te gebruiken, je kunt nog gerichter zoeken. Bovendien zijn er databanken die uitsluitend informatie bevatten betreffende jouw vakgebied. Neem wel even de tijd om de zoekopties van een databank te bestuderen, dit kan je later veel (zoek)tijd besparen.

Kies voor een volledig overzicht van alle databanken de optie 'Databanken' op de website van de bibliotheek, dan kom je bij de  A-Z lijst van databanken. Hier kun je zien welke databanken wèl en welke nìet doorzocht worden met DiZ.

Naar de pagina over de A-Z lijst >>

Artikelen zoeken in gedrukte tijdschriften

Hoewel er steeds meer tijdschriftartikelen elektronisch gepubliceerd worden, zijn er nog steeds gedrukte tijdschriftartikelen. Deze kun je niet op titel of auteur zoeken in DiZ of de catalogus: om een gedrukt artikel te vinden moet je zoeken op titel van het tijdschrift waarin het artikel verschenen is. Indien het tijdschrift bij Zuyd Bibliotheek aanwezig is kun je in de catalogus ook zien of er een bijbehorende website beschikbaar is, waarop wellicht  een index, zoekbalk of archief met zoekfunctie te vinden is.

Kijk in de LibGuide betreffende jouw opleiding/vakgebied of het tijdschrift op een of andere wijze doorzoekbaar is: bij sommige is er een digitaal archief beschikbaar en diverse andere tijdschriften kun je doorzoeken via de databank waarin ze zijn opgenomen.

Nederlandstalige artikelen

Nederlandstalige content is nog niet op grote schaal met DiZ doorzoekbaar, veel Nederlandse uitgevers laten hun tijdschriften nog niet indexeren. Dit is een probleem voor de Nederlandstalige opleidingen van Zuyd. In de LibGuides per opleiding vind je een overzicht van databanken en tijdschriften waarin relevante Nederlandstalige literatuur te vinden is.

Artikelen zoeken met Google Scholar

Voor het zoeken naar wetenschappelijke artikelen op internet kun je het beste de wetenschappelijke zoekmachine van Google gebruiken: Google Scholar. Deze zoekmachine biedt echter geen toegang tot artikelen en databanken waarvoor betaald moet worden. Je kan echter de Fulltext@Zuyd toegang instellen, bekijk hiervoor de info via de link.

Meer informatie over Google Scholar >>

Artikelen niet beschikbaar via Zuyd Bibliotheek

Een artikel dat niet bij Zuyd Bibliotheek beschikbaar is, kan voor je worden opgevraagd bij een externe bibliotheek via Interbibliothecair leenverkeer (IBL). Aan deze dienstverlening zijn echter wel kosten verbonden die vooraf betaald moeten worden. Indien de aanvraag niet gehonoreerd kan worden krijg je je geld uiteraard retour

Je kunt je aanvraag indienen aan de balie of online via dit IBL formulier