Vaktherapie: APA refereerstijl

Toelichting over deze tab

Hier vind je meer informatie over de APA-stijl: ook het online boekje kan je HIER inkijken. Wil je kennisclips bekijken over refereren naar de diverse bronnen ga dan naar Kennisclips en bronvoorbeelden
Verder vind je meer informatie over Endnote Basic, een softwareprogramma om naar je bronnen te verwijzen.

Nieuw! Bronvermelding Generatieve AI

De vermelding van GenAI bestaat uit zes onderdelen:
1. Ontwikkelaar De naam van het bedrijf dat GenAI aanbiedt.
2. Jaar Noem het jaartal, als dit ontbreekt z.d. (=zonder datum).
3. Naam GenAI De naam staat cursief.
4. Versie Noteer versie + nummer tussen ronde haakjes, laat dit onderdeel weg als er geen versienummer wordt gegeven.
5. Omschrijving Geef tussen vierkante haakjes de beschrijving: [Generatieve AI].
6. URL Noem de weblink zonder raadpleegdatum

Klik hier voor de volledige richtlijn Generatieve AI

Over APA 7

Voor bronvermelding worden op veel hogescholen en universiteiten de APA-richtlijnen toegepast. Omdat een Nederlandse handleiding ontbrak is in 2017 De APA-richtlijnen uitgelegd uitgebracht, een door de Werkgroep APA samengestelde handleiding gebaseerd op de Amerikaanse richtlijnen.

Nadat in 2020 de zevende editie van de Publication Manual of the American Psychological Association is verschenen, waarbij enkele richtlijnen zijn herzien, ontstond de noodzaak ook De APA-richtlijnen uitgelegd aan te passen. In deze derde editie zijn de herziene richtlijnen verwerkt, worden meer dan 100 voorbeelden gegeven en nieuwe onderwerpen behandeld, waaronder de opmaak van een verslag.

Deze compacte handleiding is te lenen in bij Zuyd Bibliotheek en digitaal te raadplegen als E-boek of als PDF.

Voorbeelden bij het maken van een bronnenlijst volgens de APA-richtlijnen

Worldcat

Scribbr

Met de SCRiBBR APA Generator kun je eenvoudig de bronvermelding in de APA-stijl maken. Kies de taal van je scriptie, selecteer het type bron, vul de invoervelden in en genereer de bron precies volgens de officiële APA-stijl.