Fysiotherapie: Databanken GZ: Nederlandstalige bronnen

Databanken Springerlink, de NAZ, HBO Kennisbank en Meetinstrumenten in de Zorg

Binnen het domein Gezondheidszorg is het zoeken naar Nederlandstalige bronnen  geen eenvoudige opgave. Er zijn weinig platformen die de Nederlandstalige vaktijdschriften doorzoeken, ook Google en Google Scholar niet of nauwelijks.
Twee databanken die hiervoor ingezet kunnen worden zijn Springerlink Zorgprofessional en NAZ. Zie de uitleg in onderstaande boxen.

Naast deze 2 databanken zijn er nog 2 vrij toegankelijk databanken met Nederlandstalige bronnen:

• Meetinstrumenten in de Zorg
  • HBO Kennisbank

SpringerLink

SpringerLink is een full text-databank. Dit houdt in dat je via deze databank volledige artikels, hoofdstukken en zelf volledige e-books kunt vinden uit digitale boeken en tijdschriften op het gebied van gezondheidszorg.
LET WEL: de bronnen zijn vrijwel allemaal van de uitgever Bohn Stafleu van Loghum.

De Nederlandstalige e-books in Springer vind je ook terug via de bibliotheekcatalogus.

Tijdschriften in Springer die mogelijk interessant zijn:

Klik hier voor toelichting bij SpringerLink.

Bekijk hier onze kennisclip over SpringerLink.

HBO-Kennisbank

Via de HBO Kennisbank zijn publicaties van lectoren, docent-onderzoekers en studenten van de Nederlandse hogescholen gratis beschikbaar.

Tip: Je kunt je opgedane kennis ook delen door je scriptie in de kennisbank en de collectie van Zuydbibliotheek te laten plaatsen. Zie de info bij "Afstudeerpublicaties".

NAZ - Nederlandse Artikelendatabank voor de Zorg

De NAZ is een Nederlandstalige bibliografische databank voor de gehele gezondheidszorg. Via deze databank vind je artikelverwijzingen uit ongeveer 200 vaktijdschriften van 2000 tot heden. Ook word je doorgelinkt naar de full text-bestanden: meestal kun je die via Zuyd raadplegen.

Kun je via de NAZ niet de full text-bron benaderen? Zoek dan of je via DiZ toegang kunt krijgen. Ook kun je de bron (het tijdschrift) in onze bibliotheekcatalogus opzoeken: het kan namelijk zo zijn dat wij het papieren tijdschriftnummer hebben waaruit je vervolgens kan scannen of kopiëren.

Klik hier voor toelichting bij de NAZ.

Meetinstrumenten in de zorg

Dé vindplaats voor Nederlandstalige meetinstrumenten.

Deze website geeft een overzicht van meer dan 400 vragenlijsten (PROMs), observatie- en performancetesten voor gebruik in de zorg.

Leefstijlinterventies

Het Loket Gezond Leven helpt beleidsmakers en GGD-organisaties om integraal en preventief te werken aan de gezondheid van inwoners.